12 november 2015

Terugblik op Dé Onderwijsdagen 2015

Zo, we hebben ze weer achter de rug:
Dé Onderwijsdagen 2015!
Dit jaar ben ik er maar liefst drie dagen geweest en ik moet zeggen dat ik me geen minuut verveeld heb. Een mooi uitgebalanceerd programma, zeker op de maandag en de dinsdag. De woensdag vond ik wel een hoog Kennisnet gehalte hebben, maar misschien was dat ook juist de bedoeling van de programmacommissie.

Was dat nu nodig, drie dagen? Ik weet het niet en denk dat het op een andere locatie ook wel in twee dagen geperst had kunnen worden. Kijk je echter naar de deelnemersaantallen, dan had iedere dag "bestaansrecht". Naast een prima aanbod aan workshops/presentaties was er ook voldoende gelegenheid om de beursvloer te bezoeken en te netwerken.

Hoogtepunt van de maandag was voor mij de presentatie van Arnoud Engelfriet, die vanaf het begin de zaal mee liet doen en alle vragen keurig en in duidelijke taal pareerde.

Hoogste punt van de maandag was natuurlijk het 12e #Edubloggersdiner, dat traditiegetrouw gehouden werd in Utrecht en waarvan je weet hoe het was als je erbij bent geweest;-)

Dinsdag heb ik met een grote glimlach rondgelopen. Je moet weten dat ik me er jaren sterk voor heb gemaakt het mbo op dezelfde dag geprogrammeerd te krijgen als het HO/WO en dit jaar was het zover! Een mooi evenwichtig aanbod van workshops en keynotes die voor beide sectoren boeiend waren. Je zag het gelijk aan het aantal deelnemers vanuit het mbo, dat veel hoger lag dan andere jaren. Ik ben heel blij dat de organisatie deze keuze heeft gemaakt en hoop echt dat uit de evaluatie zal blijken dat meer mensen er zo over denken (invullen dus)! Natuurlijk heb ik vooral de workshops bezocht die gegeven werden door mbo instellingen en zag daar niet alleen mbo mensen, mooi!

Op de beursvloer een tijd geluisterd en gekeken naar de mogelijkheden van bindrs. Mooi dat jonge start-ups zo de gelegenheid krijgen hun producten onder de aandacht te brengen! Over de afsluitende keynote op de dinsdag ga ik niet meer zeggen dan Wilfred Rubens al gedaan heeft...

De woensdag was voor mij vooral rondkijken en ideeën opdoen voor komende gelegenheden. Leuk was de #durftevragen sessie van Fanny Koerts en de Masterclass Maker had ik graag helemaal willen volgen. Op de beursvloer een hele tijd gesproken met Theo Mensen en Martijn Oosterhuis en me laten bijpraten over hun e-portfolio en mevolution project. En niet te vergeten TagMe, een mooie webapp waarover ik een tijd geleden met Martijn mocht sparren en dat ik nu in uiteindelijke vorm mocht bewonderen!

En nee, ik ga niet bloggen over de sessies die ik bezocht heb, want ook dat heb ik dit jaar anders weten te regelen:-) Dit jaar hadden maar liefst 12 edubloggers gratis toegang, iedere dag vier. Zij brengen op hun eigen manier verslag uit van Dé drie Onderwijsdagen. Bezoek daarvoor het weblog.

Al met al hebben Dé Onderwijsdagen wat mij betreft op deze manier zeker bestaansrecht, al zal niet iedereen dat met me eens zijn. Dat geldt dan vooral voor mensen die er niet bij konden/mochten zijn. Probeer het volgend jaar te bevechten bij je leidinggevende, want echt, je doet inspiratie op!

Er valt nog zoveel meer te zeggen. Zo heb ik alle tweets met de hashtag #owd2015 verzameld en alleen daarover zou een lange blogpost gevuld kunnen worden. Wie heeft het meest getwitterd, met welk programma en vanaf wat voor device? Ik kan het er allemaal uittrekken!

Tenslotte nog de locatie. Sinds de verhuizing van Utrecht naar Rotterdam hoor ik veel mensen klagen over de slechte bereikbaarheid en ook zelf heb ik weer in allerlei files gestaan. Dus blijf ik pleiten voor een meer centraal gelegen plek in (de buurt van) Utrecht. Zien we elkaar volgend jaar in Nieuwegein?

1 opmerking:

  1. Beste Willem, het was een genoegen om met jou kennis te maken! Als Stichting ePortfolio Support (StePS) was ik op deze beursvloer terecht gekomen, omdat parallel aan Dé Onderwijsdagen door Kennisnet en PO-Raad een aantal Dialoogsessies werden georganiseerd. Door deze koppeling van het Doorbraakproject Onderwijs&ICT aan Dé Onderwijsdagen 2015 zullen een aantal extra deelnemers en transacties hebben opgeleverd. Zou jij kunnen inschatten hoeveel? Het meeste plezier heb ik beleefd aan de schoolleiders en -bestuurders die zich op nieuwe manieren oriënteren op de ondersteuning en inrichting van professionele leergemeenschappen en de ondersteuning met e-portfolio als leerling-volg-(jezelf)-systemen van gepersonaliseerde leerprocessen en doorlopende leerlijnen als vanzelfsprekend werden ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen