Onder het motto "Meer weten dan je meester of juf?" organiseert de MuseumJeugdUniversiteit bij tientallen musea in Nederland colleges voor nieuwsgierige kinderen van 8 t/m 12 jaar. Echte wetenschappers en experts vertellen alles over favoriete onderwerpen, zoals ridders, mummies, dinosaurussen en planeten.
Van de Twentse Welle in Enschede kreeg ik het verzoek om als "professor"een gastcollege te verzorgen voor een groep van 60 kinderen over (de toekomst van) internet en het gebruik van apps en dat heb ik gisteren met veel plezier gedaan.
De kinderen waren goed voorbereid, want een groot aantal had een smartphone of tablet meegenomen.
Helaas konden ze niet allemaal even makkelijk op internet komen, maar met een aantal is dat bij één onderdeel toch gelukt. Vanaf het begin gingen de vingers omhoog en werden er allerhande vragen gesteld zoals: "Meneer, weet u hoe ik de app die ik gemaakt heb in de Google Play Store kan krijgen?"
Veel van wat ik liet zien werd moeiteloos herkend, zelfs de inktlap uit mijn koffertje dat ik uiteraard had meegenomen. Leuk om vanuit de setting van een museum over de toekomst te praten met geboeide en enthousiaste kinderen! Op de vraag "Wie van jullie weet echt meer dan de meester of juf?" gingen moeiteloos ruim 20 vingers de lucht in! Aangeland bij de stelling: "geen meesters, maar apps" waren ze het daar echter absoluut niet mee eens en konden dat ook uitstekend beargumenteren!
Op verzoek hieronder mijn presentatie, waarvan ik de sheets vooral gebruikte als leidraad voor mijn verhaal. Zonder dat zal het wellicht wat chaotisch lijken... Van de filmpjes heb ik meestal korte fragmenten gebruikt.
Heel leuk was dat een aantal kinderen Puck Meerburg herkende toen ik het filmpje dat ik 4 jaar geleden van hem maakte liet zien. Het was voor hen de bevestiging dat je inderdaad met succes apps kunt gaan maken. Sommige kinderen wezen ook op de gevaren, maar gelukkig had ik die zelf ook opgenomen in mijn verhaal met verwijzing naar de perikelen rond vtech.
Wat ze echt geweldig vonden waren de voorbeelden die ik liet zien rond de mogelijkheden met Google Cardboard. Wat me verder opviel is dat 5 kinderen aangaven dat er bij hen op school al een 3D printer in gebruik is! Tenslotte gaven vrijwel alle kinderen aan dat ze heel graag leren programmeren als vak zouden hebben op school.
Wat een verschil met een presentatie voor volwassenen: de spontaniteit in reageren, de gretigheid om meer te horen, maar ook te vertellen, de betrokkenheid. Ik heb er ontzettend van genoten...
Trouwens, wat een mooi museum en wat een leuk initiatief!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten