MBO tweets 2013

In 2013 heeft OBI4wan 89 twitteraccounts van MBO instellingen gemonitord.
Hieronder een overzicht van een deel van de gedetailleerde rapportage die ik van ze gekregen heb.

Klik op de headers van de kolommen om oplopend/aflopend te sorteren.
Naam schoolTweets
1-1-2013
Tweets
31-12-2013
Volgers
1-1-2013
Volgers
31-12-2013
Volgend
1-1-2013
Volgend
31-12-2013
Reacties
Totaal
Reactietijd
in uren
ROC Nova College354457507231239731469535,39
Mediacollege Amsterdam359144701055144463277713310,53
Helicon Opleidingen735310634466780156297,05
Cibap vakschool voor verbeelding1848258375812962734842114,04
MBO Amersfoort399250212361865115018211839,43
Helicon Velp166221654617013108295121,38
Landstede15852116230629641410169450,48
ROC Leiden119621031011179763852678,35
Alfa-college9021992156423461388163828314,23
Helicon Nijmegen8901812381673298381549,05
Grafisch Lyceum Rotterdam130518082368282816041694918,14
Koning Willem I College4091510472888951035833,19
Rijn IJssel102313898401233571253931,11
Deltion College1211135420512651546552208,35
ROC Friese Poort764134518332608231245347,41
ROCMN Automotive College931128812261648199720015212,08
ROC Nijmegen10441216110616614104123014,26
STC-Group73311664809921742331018,39
ROC Midden Nederland54111548611404609211618,01
Wellantcollege73811204928102633091947,36
SVO Opleidingen41911056101229471192016512,32
Groenhorst College (Barneveld)63410564849389311753015,46
SintLucas706103915592175801298012,37
Friesland College724990153022781913663512,06
ROC Mondriaan56289711091630187369697,23
Albeda College56487610871649159230198,35
Da Vinci College349806782121637245416,52
Aventus59475642974197986816,04
ROC Tilburg5057481380195032462340,16
Arcus College4767052865401732321327,31
ROC A125586725649446574518,03
Groenhorst Almere9641393014591412,17
MBO Utrecht53862975311744564662728,36
CITAVERDE College2316286558615210214,58
ROC van Twente296616904166416232728,48
Groenhorst Nijkerk18161611334815132534,13
Hout- en Meubileringscollege16755033666866923314,14
Edudelta Onderwijsgroep220485157907215334327,32
AOC Oost31447852187074240510,51
Wellantcollege MBO Houten20747667338596700
ROC ID College22471152378621361436,26
Nordwin College318451620100814814657,28
Drenthe College206420118316711642701762,27
Noorderpoort1284162736493553595524,05
Berechja College2173985638432436,4
ROC RIVOR9539121644230148306,53
SOMA College184389287526771864332,16
Scalda838910328317825644,14
Gilde Opleidingen221384327690166316121629,35
ROC West-Brabant Radius1173361410914016535,19
Summa College63271901161514887612,56
ROC West-Brabant Zoomvliet190325132182292800
ROC Ter AA1183092004514426758,04
ROC Flevoland29130311931665272616,07
AOC Terra11929425854438521430,36
Graafschap College9629070111852846514,31
AOC West Brabant Prinsentuin19825859134272600
Nordwin College Harlingen5125815232751020,13
Summa College Zorg4230359555204,4
AOC De Groene Welle971912746062432111,45
Helicon den Bosch681861473645598116,22
Grafisch Lyceum Utrecht62170228410217399439,34
Zadkine140142594870777716,04
Leeuwenborgh Opleidingen7214035964820219600
ROC West-Brabant Florijn3913522861019400
Clusius College1311598304252500
Noorderpoort Automotive2211245966211300
Edudelta Goes6710253100121400
Regio College479564327303400
ROC West-Brabant Markiezaat509231119223112,31
ROC West-Brabant07678227314729,01
Nordwin College Leeuwarden235630191323300
Nimeto465409105600
Edudelta ECM152166151624,33
ROC van Amsterdam325178511882312,18
ROC Top1484107416328,04
ROC Horizon College04389518150143,03
Helicon Deurne033396303110,03
ROC West-Brabant Zorg/Welzijn32322441141400
Groenhorst Ede313156718800
ROC West-Brabant Kellebeek030662162500
Hoornbeeck College Rotterdam21241181460000
ROC Menso Alting0161716562810,01
Groenhorst Velp0344789117,1
Leidse Instrumentmakersschool02660000
SG De Rooi Pannen114157282800
ROC De Leijgraaf0125700216,48
ROC Kop van Noord-Holland000490000

Afgelopen jaar heeft OBI4wan voor mij 89 twitteraccounts van MBO-instellingen gemonitord en geanalyseerd. In dit onderzoek is elk kwartaal gekeken naar de categorieën: aantal tweets, volgend, volgers, aantal reacties, reacties in procenten en reactietijd in uren.

Het doel van dit onderzoek is niet om te laten zien welke instellingen goed of slecht zijn. het is immers gissen welke strategie wordt gehanteerd voor de online aanwezigheid. Wel hoop ik dat de resultaten voor sommigen als wake-up call en voor anderen als inspiratie voor 2014 zullen dienen!

Stand van zaken per 01-10-13
Uit de analyse van de eerste drie kwartalen rolden 5 instellingen die in meerdere categorieën goed vertegenwoordigd zijn:
Deze instellingen zijn veelbesproken op Twitter en springen hier goed op in door op veel berichten snel te reageren. Het gaat er dus niet zozeer om hoeveel je tweet of hoeveel volgers je hebt, maar of je aanwezig bent en het gesprek niet uit de weg gaat. Dat is immers wat je doelgroep ook verwacht wanneer je een Twitteraccount hebt.

De situatie per 31-12-2013
Nu ook het vierde kwartaal van 2013 achter ons ligt zijn de resultaten van oktober tot en met december geanalyseerd. In 2013 zijn er per kwartaal duidelijke verschillen qua activiteit. In totaal versturen MBO-instellingen per kwartaal respectievelijk 8454-7981-5135-7090 tweets. We zien een dalende trend, met een opleving in het laatste kwartaal. Voor de top 5 geldt dezelfde verhouding: 2107-1570-967-1163. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het begin van het nieuwe schooljaar en de open dagen die weer van start zijn gegaan.

Veel instellingen hebben nogal wat verbeterpunten
Nu denk je misschien, helemaal leuk zo’n overzicht met cijfers, maar wanneer doe je het nu ‘goed’ op Twitter? Het platform is bij uitstek geschikt om nieuws te delen en om de interactie te zoeken met je doelgroep, dus doe dat dan ook! Hieronder een aantal tips, gelardeerd met voorbeelden.

Ga het gesprek aan
In 2013 verzonden MBO-instellingen samen ruim 28.000 berichten, waarvan 15% een reactie was. De top 5 verzond samen 5807 berichten, waarvan ruim 37% een reactie was. De top 5 reageert op klachten, vragen en berichten over intakes en open dagen.


Monitor de berichten rondom je instelling
De top reageert niet alleen op mentions, maar monitoren actief wat er rondom hun school wordt gezegd. Ga er vanuit dat veel studenten niet weten dat je een actief account hebt!


Ga klachten niet uit de weg
Precies zoals het er staat, durf het gesprek aan te gaan. Een (onbeantwoorde) negatieve tweet draagt bij aan het beeld dat studenten van je instelling hebben, dus zorg dat je er op tijd bij bent!


Reageer tijdig
Een tijdige reactie is een must, zeker als het gaat om klachten. Zorg dat je er als eerste bijbent voordat de berichten een eigen leven gaan leiden. Onderstaand voorbeeld laat goed zien dat er wordt geluisterd naar de student. Echter, de oplossing (kachel hoger zetten) laat een week op zich wachten!


Eervolle vermeldingen
Uit de data blijkt ook dat een aantal instellingen het licht heeft gezien en reeds goede stappen hebben gezet om hun online activiteit uit te bouwen:
@SVO_Opleidingen.Versturen per kwartaal steeds meer en zijn in de tweede helft van 2013 1200(!) accounts gaan volgen. Ook blijft het gemiddeld aantal reacties procentueel hetzelfde gedurende het jaar (25%).
@rocidcollege. Monitoren actief op berichten over het ID College en reageren gemiddeld binnen 7 uur.

Het is geen wedstrijd
Elke instelling is anders qua aanbod, locatie(s), grootte. Daar wordt in dit onderzoek geen rekening mee gehouden. De top 5 bestaat dus alleen uit instellingen die over het algemeen een doordachte aanwezigheid op Twitter hebben. Dat betekent dus ook niet dat de instellingen die niet bovenaan staan per definitie slecht zijn. Denk maar zo: wat als een tweet van 140 tekens de doorslag kan geven bij een keuze van een student voor jouw instelling?


Dieper op de data ingaan
Het voert te ver om hier per instelling de specifieke verbeterpunten op te noemen. Wil je weten hoe jouw instelling er voor staat? Neem dan contact op met levi@obi4wan.nl of bel 0652412078. OBI4wan biedt een uitgebreide social media monitoring en webcare tool om je online aanwezigheid te beheren en uit te bouwen.
Rest mij om @OBI4wan hartelijk te bedanken voor hun medewerking aan deze rapportage!