Als trendmatcher legde ik verbanden tussen trends die ik tegenkwam op internet en hun mogelijk gebruik in het onderwijs.
26 april 2006
Ik ben geen programmeur
"Ik ben geen programmeur en moet me dus ook niet langer dan nodig bezig houden met het bouwen van voorbeelden zoals ik nu voor de gebruikersdag gedaan heb" lees ik op het ICT en Onderwijs weblog. Nou, ik heb er gisterenochtend even naast gezeten toen Pierre en Carl wat code aan het doornemen waren. Hij mag zich dan geen programmeur voelen, maar dan wil ik graag een nieuw woord aangereikt krijgen voor iemand die binnen 24 uur een tool bouwt waarmee je informatie uit N@tschool in een andere omgeving kunt weergeven. Dat is namelijk wat Pierre gisteren heeft laten zien. Natuurlijk zijn het vingeroefeningen, vooral bedoeld om te tonen dat het kan, maar dan nog. Nu al zeggen dat je het aan anderen moet overlaten doet bij mij de vraag rijzen: aan wie dan? Hoeveel instituten zijn er die dergelijke kennis in huis hebben? IK weet niet wie je baas is Pierre (heb je er wel één?) maar laat die man/vrouw je alsjeblieft de ruimte geven om verder te stoeien. Het onderwijs in Nederland is je dankbaar!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Beste Willem,
BeantwoordenVerwijderenhelemaal met je eens wat de kennis/kunde van Pierre betreft. Drie demos in een uur die alle drie werkten plus een zeer onderhoudend verhaal erbij. Ik zou graag een dergelijke trackrecord hebben!
Waar ik op wil reageren is de statement 'aan wie dan'. Natuurlijk is het logisch dat Pierre op een gegeven moment zijn efforts moet staken omdat immers het 'proof of concept' aangetoond is. Dat is zijn taak; er zijn nog veel meer aandachtsgebieden die uitgezocht/uitgeprobeerd moeten worden (en daar willen wij ook aan mee doen!). We zijn met z'n allen bezig in een wereld van verandering die sneller veranderd dan we vaak beseffen. En alhoewel ik Pierre ook graag op dit onderwerp verder zou willen zien gaan begrijp ik dat het een keer ophoudt. 'Let's move on to the next topic!'.
'Aan wie dan?'. Je slaat hier, mijn inziens, koppen met spijkers. 'Proof of concept' is een ding, instituut brede implementatie is een ander. Mijn ervaring is dat, ondanks alle goede wil, er toch nog altijd een kloof bestaat tussen de implementatie capaciteit van de meeste onderwijs instellingen en de gewenste veranderingen aan de onderwijs ondersteunende ICT systemen. Deze kloof uit zich bijna altijd in symptomen van schaalbaarheid, kwaliteit en 'ability to change'. En hier komt de rol van de commerciele partij in zicht; die is immers verantwoordelijk te houden voor zijn resultaten.
Waar ik naar toe wil met deze reactie is dat mijn inziens onderwijs instellingen zeer gebaat zijn bij het inzetten van enkele deskundigen om zgn 'proof of concepts' op de rail te zetten. Het kan een stuk techniek vertalen naar de onderwijs behoeftes van de instelling, het geeft inzicht in de nieuwe (on)mogelijkheden en kan een onderbouwing zijn voor bestuurlijke beslissingen. Daarnaast zijn dergelijke deskundigen de ideale personen om product leveranciers ervan te overtuigen wat hun inziens de belangrijkste aandachtspunten zijn.
Voor de uiteindelijke implementatie van nieuwe concepten dient men zich elke keer weer dezelfde vraag te stellen: "zelf bouwen, project matig uitbesteden, of standaard producten inkopen". Dit laatste is een klassiek ICT vraagstuk en niet een onderwijs vernieuwings vraagstuk.
Met vriendelijke groet,
Carl
Ik trek mijn veters van mijn schoenen vandaag nog maar eens extra strak aan om er voor te zorgen dat ik er in ieder geval in blijf lopen.
BeantwoordenVerwijderenMaar even nog als aanvulling op Carl zijn verhaal en vooral om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan:
De baas die de uitspraak deed (ik heb er vele, maar dit is een baas die ook mee verantwoordelijk is voor het hebben van al die ruimte en faciliteiten) waar ik het over had weet heel goed hoe ik in elkaar steek en kent de risico's van mijn manier van werken. Er komen steeds nieuwe dingen bij, en ik zal dus ook steeds dingen moeten afronden/overdragen. Het seintje was niet bedoeld als (en ook niet opgevat als) een verbod om hier aan te werken. Het was wel een seintje dat wat haar betreft (zij was ook bij de sessie) hiermee de concepten, keuzes én vragen helder waren. Tijd dus om er ook anderen mee aan de slag te laten gaan. Eigenlijk een compliment dus.
Overigens: ik bén geen programmeur, want hoewel de demo's werken (voor één van de drie kan ik overigens geen credits voor de code claimen!) zijn ze verre van optimaal wat betreft code. :-)
"Overigens: ik bén geen programmeur, want hoewel de demo's werken (voor één van de drie kan ik overigens geen credits voor de code claimen!) zijn ze verre van optimaal wat betreft code."
BeantwoordenVerwijderenHelaas geld dit ook voor een hoop mensen die wel professioneel programeren.
Bij bedrijven die software ontwikkelen spelen namelijk verschillende factoren als tijd en geld een heel belangrijke rol. Zo komt het regelmatig voor dat een programeur zijn code graag zou willen aanpassen / optimaliseren, maar daar niet de tijd voor krijgt. Dit vaak omdat bedrijven andere prioriteiten hebben.