In een reactie nuanceerde Wilfred deze uitspraak:
"Bloggen is niet mijn werk in de klassieke zin van dat het tot mijn takenpakket behoort of dat ik er voor betaald krijg. Bloggen over e-learning is wel een passie en ik heb er voor mijn werk veel baat bij. En als je iets met veel plezier doet, dan maak je er tijd voor. Dan hoort het misschien wel bij je werk, maar voelt het niet als werk."
Gisteren reageerde Wim Veen hier weer op:
"Het leuke aan de reactie van Wilfred vind ik dat hij het onderscheid tussen werk en niet werken anders ervaart. Datzelfde hoorde ik in een presentatie van Ton Zijlstra van Proven Partners die liet zien hoe zij dagindeling en zijn activiteiten de laatste drie jaar drastisch waren veranderd. Hij vertelde dat hij voorheen 8 uur per dag werkte, veel kranten en boeken las en veel naar nieuws luisterde. Tegenwoordig werkt hij 16 uur per dag, leest hij veel minder boeken, is niet meer geabonneerd op een krant en luistert ook niet veel meer naar massamedia. Zijn referentiegroep is nu een groep collega's met wie hij frequent communiceert over werk. Hij voelt dat werk ook niet meer als werk, net zo als Wilfred. Hij definieert werk dus anders dan voorheen. Als mijn ogen op oneindig staan roept mijn dochter vaak: 'Pa zit weer aan zijn werk te denken' Dat is geen verwijt want ze doet het zelf ook. Maar als werk niet iets meer is dat je doet om geld te verdienen heb je er kennelijk meer plezier in en ervaar je werken niet meer als Charlie Chaplin in Modern Times."
De laatste zin lijkt voorbehouden aan iemand die zoveel verdient dat hij zich geen zorgen hoeft te maken, maar dat terzijde.
Zelf ben ik ook niet zo'n "nine to five" iemand. Maar wanneer ben je aan het werk en wat behoort tot je hobby? Mijn weblog houd ik zoveel mogelijk 's avonds bij, en het gaat meestal niet over mijn hond of de tuin. Toch is het geen werk dat "de baas" mij opdraagt of waar ik voor betaald word. Pierre beschrijft het webloggen als een passie. "Zodra het een verslaving wordt heb je een probleem." Ik weet dat Edwin van de Zeeuwse bibliotheek ook regelmatig worstelt met deze vraagstelling.
Op mijn werk is de discussie over plaats- en tijdgebonden werk opnieuw actueel, waarbij ook wordt uitgegaan van de functies zoals deze beschreven zijn in het functieboek. Ik heb het doorgenomen, maar webloggen staat daar in ieder geval niet in...
De
Het blijft lastig maar je zou er best een complete functie aan kunnen wijden. Alleen al voor het bijhouden van de rss en ontwikkelingen. Dan kan je ook echt eens iets moois maken van het geheel. Nu is het allemaal hap-snap en ontkom je er inderdaad niet aan dat je veel doet in je vrije tijd. Ik deed in mijn vrije tijd altijd al veel op dat vlak (zonder het toen te beseffen): interessante linkjes mailen naar iedereen, of handige programma's en ook op het werk deed ik dat vaak. Dat doe ik nu dus niet meer. het levert dus ook tijdswinst op. Punt is vooral dat het sociale web zo enorm groot is en dat daar de verslavende werking vanuit gaat. De oude media leggen het af. Maar ik ga nu mooi even pauzeren en old school de krant lezen op het terras hoor. En lekker neuzen in vaktijdschriften blijft ook heerlijk....
BeantwoordenVerwijderenedwin
"Trendwatchen" is niet zozeer onderdeel van mijn functieomschrijving maar wel één van de taken van onze E-learning groep. In die zin zit ik nu, 's avonds, dus wel te werken :-)
BeantwoordenVerwijderenAan de andere kant maakt dat tijd- en plaats onafhankelijk werken wel mogelijk dat is overdag bij m'n dochtertje kan zijn.
En het belangrijkste in deze discussie is misschien wel: als het management in het onderwijs zo de mond vol heeft van e-leren, tijd-en plaatsonafhankelijk leren etc., waarom zouden de docenten dan niet tijd- en plaatsonafhankelijk mogen werken?
Ik blog weleens over mijn werk als ik thuis zit maar ik blog ook weleens over privé zaken ik op mijn werk zit. Werkgerelateerde RSS feeds check ik zowel thuis als op mijn werk. Zolang ik daar tevreden mee ben wil ik dat graag zo houden :-)
BeantwoordenVerwijderen