Een mooie kop in NRC Handelsblad die me laat op de avond nog aan het denken zet:
Zou het niet logischer zijn om dit te testen vóórdat je die studenten aanneemt?
Een soort van toelatingsexamen?
O nee, natuurlijk niet, want dan krijg je geen studenten meer!
Dus eerst in huis halen, en dan lekker langer over de studie laten doen, zoiets?
Ik moet naar bed geloof ik...
Als ik me niet vergis mag een universiteit niet zomaar aanvullende toelatingseisen stellen. Ze mogen ze dus wel wegsturen, maar niet buiten houden.
BeantwoordenVerwijderenOverigens, een student die langer over zijn studie doet is minder aantrekkelijk voor een universiteit dan een student die snel klaar is. Daar heeft de regering al lang geleden voor gezorgd.
Een interessant thema, waar we in het mbo ook aan moeten werken. Daar is sprake van een min of meer drempelloze doorstroom aan de ene kant maar nu ook (terecht) strak-gestelde taaleisen bij de uitstroom. Daar moet je bij de instroom iets mee doen; dan is deze oplossing niet zo gek.
BeantwoordenVerwijderenToon
Eigenlijk ziet Rob Knoppert het niet zo verkeerd. Hij schrijft op mijn weblog:" Van de rekendiscussie ( commissie Meijerink )word ik zeer droevig. Al in (19)77 schreef ik rekenlesjes die mijn wiskunde collega's konden gebruiken, omdat ze bij mijn natuurkundelessen geen sommetjes konden maken. De jeugd van tegenwoordig kan al vele eeuwen niet rekenen."
BeantwoordenVerwijderenEn dat geldt uiteraard ook voor taal. ook over het rapport zelf is hij duidelijk:"De commissie zegt geloof ik: "Laten we maar zeggen dat het slecht gaat, want dat wil iedereen graag horen.""
Ik ben het roerend met hem eens...