Natuurlijk sta ik open voor feedback en de reacties op mijn vorige bericht hebben me dan ook aan het denken gezet.
Wilfred vraagt zich af of het de luisteraars niet wat teveel werd? Tja, het zijn natuurlijk niet alleen luisteraars die in de zaal zitten, maar vooral ook kijkers die allerlei (multi)media voorgeschoteld krijgen en wat mij betreft het liefst participanten. Ik daag de aanwezigen uit vooral te reageren op wat ik zeg!
Erwin vraagt of ik met 95 slides mijn doel niet voorbij schiet en of ik niet mijn eigen doelgroep ben? Nou, ik doe het in ieder geval niet voor de centen:-) Ook is hij bang dat "dit soort dingen" de gewone docent eerder afschrikt en kritisch maakt. Afschrikken is uiteraard niet mijn bedoeling, maar kritisch maken... graag! Maar wat betreft het aantal slides: zo lang het je verhaal ondersteunt en duidelijker maakt is het wat mij betreft niet snel teveel. Hoeveel beelden krijg je in een uurtje film voorgeschoteld?
Rino Zandee doet er nog een schepje bovenop: "Een uur lang moeten kijken naar een 'talking head' met lichtbeelden is geen leren 2.0. Dit is wel heel erg vorige eeuw... Een inleidend verhaal van maximaal een half uur, en dan aan het werk: actie, bezig zijn met de materie."
Nu ken ik Rino vooral van zijn (meestal kritische) reacties op andere weblogs, maar ik heb nog nooit een presentatie van hem gezien. Dus ben ik op zoek gegaan en kwam bij een Powerpoint presentatie, bestaande uit 31 slides. Ervan uitgaande dat Rino zich houdt aan het halve uur is dat nog altijd meer dan eén slide per minuut. Geen filmpjes, geen geluidsopnames, geen grapjes tussendoor. Tja, ik kan me voorstellen dat je het na een half uur dan wel gehad hebt!
Wat je in mijn Powerpoint presentatie bij Scribd.com helaas niet ziet is dat ik veel filmpjes en geluidsfragmenten gebruik en tussendoor overschakel naar pagina's op internet (ja, ook dat nog erbij!). Ik loop de zaal in met m'n mobieltje, vraag een willekeurig iemand naar z'n reactie en laat zien en horen dat die vervolgens als MP3 bestand op internet te beluisteren is. Ik vraag me af hoe heel erg vorige eeuw dat allemaal is?
Het grappige is dat toen ik afgelopen woensdag na 50 minuten zei dat ik niet alles zou kunnen laten zien wat ik had voorbereid de aanwezigen unaniem vroegen of ik toch niet door wilde gaan, tegen inlevering van een stuk etenstijd! Na nog 30 minuten heb ik er toen zelf een punt achter gezet omdat het me zelf teveel werd...
Kortom, wanneer is een presentatie goed of slecht en wanneer duurt hij te lang? Soms heb ik na 10 minuten al het gevoel dat ik weg wil lopen. Die neiging heb ik tot nu toe bij mijn toehoorders niet kunnen bespeuren. Daarom ben ik ook heel benieuwd naar hún reacties, voor zover ze mijn weblog volgen...
Een van de beelden die ik in m'n presentatie gebruik:
even het scherm schoonmaken!
Ik denk dat de feedback die sommige reageerders hebben gegeven niet echt voldeed aan de regels van "effectieve feedback" en niet zozeer om jou(w presentatie) ging als wel (al dan niet bewust) om hún (referentiekader). Maar het wegwerken van (eventuele) blinde vlekjes gaat gewoon niet zo goed als je je be- of zelfs veroordeeld voelt.
BeantwoordenVerwijderenEn dan zie je ook hoe moeilijk het is om een boodschap over te laten komen zonder de bijbehorende context (die jij wel had toen je de presentatie gaf). Mensen vullen die context dan dus naar eigen believen in. Programmeerfoutje in de hersenen, meen ik :-)
Belangrijker dan wat de reageerders ervan vinden lijkt me de open vraag: "hoe vond je het zelf eigenlijk gaan, Willem?"
En die vraag stel ik je bij deze van harte!
Beste Willem,
BeantwoordenVerwijderenIk neem aan dat je mijn eerste opmerking over je eigen doelgroep met een korrel zout hebt genomen en het slechts gezien hebt als een opmerking om een reactie uit te lokken (dat is in ieder geval gelukt.
Verder blijf ik me afvragen, of het nu voldoet aan effectieve feedback of niet, me afvragen of deze hoeveelheid informatie docenten niet eerder afschrikt dan dat ze er iets mee gaan doen in het onderwijs.
Het zijn zaken waar ik zelf dagelijks tegenaan loop. Ik ben dus vooral benieuwd hoe andere daar tegen aankijken, en daar mijn voordeel mee te doen.
Beste Willem,
BeantwoordenVerwijderenIk kan er zelf natuurlijk ook wat van. En uit ervaring weet ik dat een presentator lang niet altijd alle slides gebruikt. Het lastige van presentaties op school is echter dat een deel van het publiek weinig ervaring heeft met ICT, er vaak niet vrijwillig zit, en al snel overdonderd raakt. Donald Clarck hanteerde tijdens de Online Educa Berlijn de term 'cognitive overload'. Deze groep aanwezigen doet -zelfs na een handson sessie- vervolgens niets meer met het enthousiaste web 2.0 verhaal. Onder andere omdat men na de studiedag ook de gelegenheid niet meer krijgt om met web 2.0 te werken, en niet meer gestimuleerd en ondersteund wordt om het in te bedden binnen het curriculum.
Datzelfde geldt vaak voor congressen. Men doet een plas en alles bleef zoals het was.