22 juni 2008

Werkt (na)scholing wel?

Werkt (na)scholing wel? Dat is de vraag die Harry Dubois zich stelt in zijn column "net-werken" in de laatste editie van het VO E-zine van Kennisnet, dat iedere maand opnieuw door eindredacteur Louis Hilgers goed gevuld wordt met vaak (ook voor niet VO mensen) interessante artikelen.
Harry wordt als systeembeheerder van een vo-school dagelijks geconfronteerd met de scholing aan docenten en leerlingen, of liever, het gebrek eraan. Hij lardeert zijn verhaal met twee zeer herkenbare voorbeelden:
  • Woensdag kwam er een brandmail binnen van een collega van mij. Ze had een paar uur gewerkt aan een spreadsheet voor een activiteit van diverse klassen. Ze had het opgeslagen en daarna kon ze, nadat ze het spreadsheet-programma had afgesloten, niets meer terug vinden. Wat bleek? Ze had haar mail bekeken en het meegeleverde Excelsheet geopend en daarmee verder gewerkt. Probeer dat nog maar eens terug te vinden in de tijdelijke internetbestanden.
  • Een dag later was er een leerling die bezig was met een Worddocument (van 1 pagina). Ze had een printopdracht gestuurd, maar die kwam er maar niet uit. Ze had van haar digitale camera alle foto's gesleept naar het Worddocument en vervolgens verkleind, zodanig dat er wel 50 foto's op 1 A4tje konden. Ondertussen was het tekstdocument meer dan 90 Mb geworden (ik heb ze toch verkleind!).
Harry besluit zijn verhaal met: "Wat hier maar weer uit blijkt is dat we denken dat er wellicht geen nascholing meer nodig is omdat leerlingen en docenten toch wel die basisvaardigheden bezitten. Maar wij, werkers in de dagelijkse schoolpraktijk, krabben ons regelmatig achter de oren of het niet tijd wordt dit eens structureel aan te pakken..."

O, wat een herkenbare verhalen! Welk kennisniveau mag je verwachten van een leerling als het gaat om ict vaardigheden, en wat van je collega's? Geredeneerd vanuit de eindgebruiker lijken de handelingen die Harry beschrijft ook nog eens een keer heel logisch. In welke methode staat dat je een bijlage eerst moet opslaan voordat je erin gaat werken? En waar lees je het verschil tussen herschalen en verkleinen...

5 opmerkingen:

  1. De voorbeelden zijn dan wellicht herkenbaar, maar puur vanuit de gebruiker gezien is het helemaal niet raar dat die 2 mensen denken/werken/reageren zoals ze doen ;-)?! Waarom komt die PC dan niet keurig met een vraag/melding waaruit blijkt waar dat bestand wordt opgeslagen en in het 2de geval met de vraag of men de foto's niet alleen wil verkleinen, maar ook kleiner wil opslaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit is zo herkenbaar. Niet alleen bij docenten hoor, ook studenten maken nog erg regelmatig deze fout. Heel erg regelmatig.

    Dit komt overigens niet omdat men niet met de computer kan werken, maar vooral omdat men de achterliggende techniek niet goed begrijpt. Het is eigenlijk een stukje basiskennis wat men mist om echt optimaal met de computer te kunnen werken.

    Ik vrees dat bijscholing hierbij niet veel meer zal uithalen. Dit betekend namelijk dat je mensen de achterliggende technologie zou moeten aanleren, welke helaas niet altijd even interessant is.

    De oplossing hiervoor ligt denk ik dan niet in de nascholing, van de gebruikers die hier nu de fouten in maken (ik vermoed dat de kosten niet opwegen tegen de baten). Maar meer in het goed opleiden van de mensen die hier in de toekomst mee gaan werken.
    Dus eigenlijk op de basisschool en het Voortgezet onderwijs een goede ICT basis leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant. Maar hebben we dan nu ook een antwoord op de vraag in de titel? En wie zouden we dan moeten (bij)scholen? De leerlingen of de docenten?

    Ik wil hier wel veel verder in gaan. Een bepaald niveau van ict-vaardigheden en informatie zoeken en verwerken zou standaard in het curriculum moeten zitten. Denk hierbij ook aan RSS en slim gebruik er van maken met toepassingen als Yahoo Pipes, Social Software, wiki's, blogs en dergelijke. Maar ze moeten ook leren om nieuwe toepassingen en technieken te kunnen oppikken en toe te passen in de toekomst. De ontwikkeling van ICT staat immers niet stil.

    Interessante vraag waar ik ook even mee zit te worstelen. Op wie is het nu interessant om op te gaan richten? De docenten of de leerlingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij heb je de goede vraag te pakken. Wat willen juffen kunnen en welke soort scholing hoort daarbij? Tweede vraag: wat willen leerlingen weten, en hoe komen ze dat te weten?
    En de laatste vraag is, of de twee qua computergebruik compatible zijn.
    Zo niet, dan moeten er meer how-to filmpjes in het Nederlands komen. Dan zijn juffen voor het leren dat leerlingen niet zelf willen. Hoeft het onderwijs meteen ook niet meer opgeleukt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet alleen herkenbaar voor VO en PO maar ook in MBO zelfde zaken. Vreemd dat bijvoorbeeld in sollicitatiegesprekken nooit gesproken wordt over basisvaardigheden ICT. Indien we niet bij herhaling opfrissers blijven aanbieden is ICT in het onderwijs een ondergeschoven kindje. Mij verbaasd het ook dat in opleidingen HBO en Pabo zo weinig tijd besteed wordt aan inzet ICT, digitale didactiek en alles wat het leven van docenten echt makkelijker zou kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen