
Het programma is verder kaal en biedt geen mogelijkheden om het geluid te bewerken. Ik wilde de opnames puur houden en daarom gebruik ik geen audacity. Als een leerling uuuhhh zegt omdat hij iets niet weet of aarzelt dan mag dat best te horen zijn in het belang van een goede beoordeling door de docent vreemde talen. De docent kan zelfs heel makkelijk een oordeel achter laten via comments en dat oordeel is alleen zichtbaar als de bezoeker het ook wìl zien.
Je kunt helaas nog geen mapjes maken voor verschillende groepjes, maar dat heb ik opgelost door meerdere drops te maken en in de welkomstpagina een paar hyperlinks te plaatsen naar de verschillende talen. De specifieke drops zijn wel beschermd door een wachtwoord.

In principe ben ik al verder gegaan voor verschillende collega's met een eigen site en enkele daarvan hebben al meer dan dertig opnames op hun site staan. Op dit moment heb ik al drie docenten 'om' gekregen en ik merk dat de belangstelling groeiende is. Ik heb zelfs al een reactie gekregen van een docent uit de sectie klassieke talen die ook mee wil gaan doen! Binnenkort wordt hier op school wat georganiseerdvoor de secties vreemde talen en ik heb al een uitnodiging gekregen om een praatje te houden! aaaaiiiiiii.
Het platform laat zich uitstekend aanpassen naar eigen smaak via achtergrondkleur, logo en plaatjes. Om het wat persoonlijker te maken heb ik bij frans een klassenfoto geplaatst. Als docent kun je ook prima een komende opdracht plaatsen als notitie of een compleet document met voorbeeldteksten, opdrachten die nog komen en dergelijke. Het mooie is natuurlijk de uitstekende geluidskwaliteit en het gemak voor de docentom te beluisteren wanneer het hem of haar uitkomt.

Ik wilde eerst een losse microfoon op steel met voet kopen. Deze zijn er al voor minder dan 10 euro in de supermarkt, van Trust bijvoorbeeld. Mijn vroegere ervaring met audio en een audiotaperecorder was dat je dan heel duidelijk in de microfoon moet spreken. Je krijgt dan soms de gênante situatie van 'botsende hoofden' of 'ja-knikkers', het vergeten van het doorgeven van een handmicrofoon of een spreker die naast de microfoon spreekt en veel slechter is te horen dan de andere. Met een headset heb je bijna volledige vrijheid van bewegen en een constante kwaliteit en je kunt rustig ontspannen op je stoel zitten.

Tot zover de bijdrage van Albert. Duidelijker had hij zijn project niet kunnen beschrijven!
Albert, opnieuw bedankt en het zou mooi zijn wanneer mensen hier reageren als ze wat hebben aan al het werk dat je (voor ze) gedaan hebt...
Beste Willem,
BeantwoordenVerwijderenIk herken de oplossing met de splitters van Albert. Dat heb ik ooit ook gedaan maar laat leerlingen tegenwoordig elkaar gewoon de headset reiken, oftwel een soort interview of leg de headset gewoon tussen ze in.
Je begrijpt dat ik geen gebruik maak van de omweg via drop.io maar daar destijds al een andere oplossing voor heb gevonden. Ik gebruikte in eerste instantie de ELO van de school om de bestanden naar toe te sturen maar daar is dus een makkelijker oplossing voor die minder geklik vereist...
Erwin
Beste Willem en Albert,
BeantwoordenVerwijderenTeneerste leuke blog Willem, precies waar ik naar opzoek was. Albert, leuk initiatief het ondertitelen met gaten.
Sinds zo een drie maanden zijn wij bezig met het volgende te introduceren aan de Nederlandse markt. In voornamelijk Duitsland en onder multinationals is het inmiddels goed bekend en gebruikt.
[IntelliSpeech pronuntiation training, onderdeel van] campus (/corporate) language training van digital publishing AG. Zeer innovatief taalleer software (geen stoffige CD's en cassettes) voor o.a. educatieve instellingen en een geweldig hulpmiddel voor leraren (Blended Learning).
Fascinerend is dat deze pronunciation training van dp: 1. de uitspraak voordoet, 2 de uitspraak van de cursist opneemt/terug afspeelt, 3. herkend&beoordeeld, 4. de resultaten bewaard, 5. deze resultaten beschikbaar maakt voor zowel de cursist als de leraar. Onbeperkte oefening is mogelijk. Een enkele (taal en niveau) cursus heeft een audio database met meer dan 40.000 woorden, uitgesproken door minstens 4 moederspreekers (2 m/v, waarvan elk 1 Britse/Amerikaanse), en ontelbaar niet-moedersprekers van alle niveaus. Misschien wat effectiever en efficienter dan enkel audiobestanden?
http://www.digitalpublishing.de/campus/en/ (binnen heel kort ook in het Nederlands.)
dp’s IntelliSpeech is een gesponsord en lopend project onder begeleiding van Dr. Karl Weilhammer, zie http://www.c-audit.org.
Jolien Segers
j.segers@digitalpublishing.de