In de Gamescool leren docenten in 6 online lessen en 2 ‘live’ lessen de kneepjes van games bouwen, gamedesign en ook het gebruiken van games in de klas: het toepassen van zogenaamde ‘serious games’ in bestaande lessen om daarmee beter les te geven.
De afgelopen maanden was een eerste groep docenten bezig met de nascholing: 29 uit Nederland, 1 uit Frankrijk en 10 uit Suriname.
Voorbeelden van het examenwerk en andere werkstukken kun je hier en hier bekijken.
Op youtube zie je hoe een gamescool project in de praktijk kan uitpakken op school:
Een project in het voorjaar van 2010 op de Arnhemse Montessori School met 11 speciale kinderen. Ze hebben 10 weken gewerkt aan het maken van een game in gamemaker en deze gepromoot op hun school.
Via de elearning omgeving leren de docenten het vak van gamedesign. Sommigen, vooral de generaties van boven de 40, hebben nog nooit gegamed, dus daar begint de opleiding mee. Voor anderen is het intensief werken met de computer al een enorme winst: bijpsijkeren van de hardnodige ICT vaardigheden. Maar uiteindelijk gaat het om het maken van games met jongeren. Naast docenten doen er ook jongerenwerkers mee met Gamescool en een aantal consultants die meer over ‘serious games’ willen weten.
Gamescool is opgericht door Wouter Baars in samenwerking met Pauline Maas. Beiden geven al jaren les aan docenten en aan jongeren in het werken met games of het zelf bouwen van games. Als je het goed doet, kun je met games lastige onderwerpen (bijvoorbeeld in de wiskunde of economie) begrijpelijker maken voor jongeren. Ook de motivatie speelt een grote rol. Het is enorm leuk voor jongeren om zelf hun eigen game te maken. Bijna ongemerkt leren ze belangrijke vaardigheden als het programmeren van een computer en samenwerken.
Vanaf 31 maart 2011 start de tweede gamescool groep. Aanmelden kan nog.
Meer informatie over Gamescool: www.gamescool.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten