Zo'n 60 jaar geleden waren veel schoollokalen nog uitgerust met een kolenkachel. Iedere dag opnieuw moest een leraar nadenken over: zal ik vandaag de kachel nu wel of niet aandoen? Zo ja, wie is er aan de beurt om kolen te halen? Daarmee nam de rol van energie een belangrijke plaats in in het onderwijs. Energie was natuurlijk geen doel, maar een middel. Het ging tenslotte ook toen natuurlijk om de rol van de leraar! Gelukkig besloten veel scholen om over te stappen op een andere manier van verwarmen. Er kwamen oliekachels, later gevolgd door gaskachels. Sommige schoolbesturen hadden een vooruitziende blik en kozen gelijk voor centrale verwarming. Werd het daar duurder van? Wellicht, maar het nam de leraar veel werk uit handen. Deze kon zich nu weer richten op zijn kerntaak: het geven van goed onderwijs. Aan de andere kant, stoken moet je toch!
Natuurlijk waren er in het begin leraren die tegen waren. Zij vonden het wel makkelijk om af en toe een leerling naar het stookhok te kunnen sturen. "Wat een overdreven aandacht voor energie en wat is nu de meerwaarde van centrale verwarming. Laten we niet over energie praten, maar over goed onderwijs!" In het begin werd er zelfs serieus naar hen geluisterd, later gevolgd door medelijden. Uiteindelijk was die andere vorm van energie zo'n vanzelfsprekendheid dat het gelukkig geen item meer was en ook die leraren hun tijd beter konden gaan besteden.
Gisteren in de uitzending van de Avond van het onderwijs liet Jelmer Evers zien wat er gebeurt als ICT gezien wordt als een vanzelfsprekendheid en we het daar niet meer over hoeven te hebben. Wat sommigen opviel is dat hij veel tijd besteedde aan individuele leerlingen. Hoe is het toch mogelijk in een klas met 30 van die pubers vroegen zij zich af. Nou weet je, het scheelt echt een stuk als je ze niet meer naar het kolenhok hoeft te sturen!
Chapeau voor Jelmer Evers.
BeantwoordenVerwijderenWat moet het fantastisch zijn om van zo'n docent les te krijgen.
Natuurlijk moet je beschikken over de juiste omgeving en over de juiste middelen, maar bovenal over een ijzeren wil. Want reken maar dat dit echt niet vanzelf is gegaan: hier zijn vele uurtjes aan voorbereiding aan vooraf gegaan. Dit, gekoppeld aan kennis van zaken, een duidelijk doel en een creatieve geest kan leiden tot prachtig onderwijs: onderwijs waarvan het hart sneller gaat kloppen. Vraag blijft of creativiteit valt te leren of dat we dat we dat van nature al dan niet hebben meegekregen. Ontbreekt die creativiteit dan zul je moeten terugvallen op wat anderen bedachten. Is naar mijn mening trouwens niets mis mee. Gebruik maken van wat er al is opent deuren.
Maar hoe dan ook bij onderwijs à la Evers hoef je geen leerlingen naar het kolenhok te sturen of naar de aula of kamer 21 of hoe die ruimtes ook mogen heten, die zijn betrokken en VERMAKEN zich met onderwijs. Een juweeltje om trots op te zijn.
@Herman,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je uitgebreide reactie!
Naar aanleiding van de uitzending vroeg ik Jelmer via Twitter:
"Hoeveel pedagogiek heb jij in je opleiding gehad? In hoeverre heeft je dat geholpen te worden wat je nu bent en doet?"
Zijn antwoord was:
"Wel wat, maar ook niet heel veel. Beste is om in school op te pakken. Intervisie praktijk"