De brief van de dag in de Volkskrant van vandaag werd ingestuurd door Sylvia Roelofs, directeur van ICTOffice (de branchevereniging van 550 ict-, technologie- en internetbedrijven, omzet 30 miljard euro per jaar, met een kwart miljoen werknemers en gevestigd in Woerden).
Omdat niet iedereen de Volkskrant leest en ik haar bijdrage toch graag onder de aandacht wil brengen van mijn lezers vroeg ik ICT Office toestemming de ingezonden brief te plaatsen én kreeg die.
Sylvia Roelofs pleit voor een cultuurverandering in het onderwijs, een radicale omslag in het denken. Wat daarbij zou helpen is het btw-vrij maken van de aanschaf van digitale leermiddelen, met inbegrip van tablets en computers.
Als trendmatcher legde ik verbanden tussen trends die ik tegenkwam op internet en hun mogelijk gebruik in het onderwijs.
29 mei 2012
28 mei 2012
Apple, Microsoft en de warme bakker
Iedere keer opnieuw zie je op fora en discussiegroepen de eindeloze discussie over Microsoft <-> Apple weer oplaaien over hoe slecht deze bedrijven het eigenlijk met ons voor hebben in het onderwijs. Als alternatief wordt vervolgens Open Source genoemd.
Ik hou ervan, al was het maar voor mezelf zodat ik het beter begrijp, de dingen zo simpel mogelijk voor te stellen.
Zo stel ik mij een dorp voor met drie bakkers. De eerste adverteert met "het beste brood". De tweede adverteert met "het lekkerste brood". Het beste hoeft tenslotte niet het lekkerste te zijn en andersom. De derde adverteert niet om de kosten laag te houden en zoekt de beste balans tussen prijs en kwaliteit. Alle drie hebben ze een trouwe schare klanten. Deze proberen elkaar soms met alle mogelijke argumenten over te halen om over te stappen naar "hun" bakker. Waar de ene bakker vooral let op de beste kwaliteit vindt de ander service en dienstverlening het belangrijkst. De derde let vooral op de centjes en werkt zo efficiënt mogelijk.
Door de bank genomen zijn alle klanten best tevreden met de bakker waar ze meestal komen. Logisch, want een echt slechte bakker zit er niet bij! Zou dat wel zo zijn, dan zou deze dat direct merken in een terugloop van klandizie, toch? Ook bakkers houden van een goed belegde boterham, net zoals wij zelf.
Terug naar Microsoft en Apple waarvan dan wordt beweerd dat ze alleen maar geld willen verdienen en erop uit zijn om ons zoveel mogelijk afhandig te maken voor zo weinig mogelijk dienstverlening. Ze beloven van alles, maar maken niets waar, zo lees ik.
Ik zal wel naïef zijn, maar ik geloof het gewoon niet! Ik zie ook dat beide bedrijven prachtige projecten hebben lopen waar het onderwijs heel goed gebruik van zou kunnen maken. Dat sommige mensen dat niet zien of zelfs als een bedreiging zien zegt misschien meer over henzelf?
Nog even terug naar die twee warme bakkers. Denk je dat zij hun recepten op internet zetten? Ze kijken wel uit! Iedereen vindt dat ook logisch. Die derde bakker heeft zijn recepten wel van internet gehaald en daardoor smaakt het brood ook een beetje.... tja, zoals alle andere broden, maar daar is de prijs dan ook naar.
Ik hou ervan, al was het maar voor mezelf zodat ik het beter begrijp, de dingen zo simpel mogelijk voor te stellen.
Zo stel ik mij een dorp voor met drie bakkers. De eerste adverteert met "het beste brood". De tweede adverteert met "het lekkerste brood". Het beste hoeft tenslotte niet het lekkerste te zijn en andersom. De derde adverteert niet om de kosten laag te houden en zoekt de beste balans tussen prijs en kwaliteit. Alle drie hebben ze een trouwe schare klanten. Deze proberen elkaar soms met alle mogelijke argumenten over te halen om over te stappen naar "hun" bakker. Waar de ene bakker vooral let op de beste kwaliteit vindt de ander service en dienstverlening het belangrijkst. De derde let vooral op de centjes en werkt zo efficiënt mogelijk.
Door de bank genomen zijn alle klanten best tevreden met de bakker waar ze meestal komen. Logisch, want een echt slechte bakker zit er niet bij! Zou dat wel zo zijn, dan zou deze dat direct merken in een terugloop van klandizie, toch? Ook bakkers houden van een goed belegde boterham, net zoals wij zelf.
Terug naar Microsoft en Apple waarvan dan wordt beweerd dat ze alleen maar geld willen verdienen en erop uit zijn om ons zoveel mogelijk afhandig te maken voor zo weinig mogelijk dienstverlening. Ze beloven van alles, maar maken niets waar, zo lees ik.
Ik zal wel naïef zijn, maar ik geloof het gewoon niet! Ik zie ook dat beide bedrijven prachtige projecten hebben lopen waar het onderwijs heel goed gebruik van zou kunnen maken. Dat sommige mensen dat niet zien of zelfs als een bedreiging zien zegt misschien meer over henzelf?
Nog even terug naar die twee warme bakkers. Denk je dat zij hun recepten op internet zetten? Ze kijken wel uit! Iedereen vindt dat ook logisch. Die derde bakker heeft zijn recepten wel van internet gehaald en daardoor smaakt het brood ook een beetje.... tja, zoals alle andere broden, maar daar is de prijs dan ook naar.
22 mei 2012
Module 'Flipping the Classroom' gelanceerd
Misschien wel de grootste onderwijsrevolutie van de aankomende jaren: het concept 'Flipping the Classroom'.
De instructie die een docent normaal klassikaal geeft wordt opgenomen en via internet gepubliceerd. En in de klas werken leerlingen onder begeleiding van de docent aan individuele- of groepsopdrachten.
SPONS Learning Company leert met de nieuwe module 'Flipping the Classroom - de Basis' docenten hoe ze hun lessen eenvoudug kunnen 'flippen'.
Jelmer Evers, docent Geschiedenis op UniC in Utrecht en ervaren 'Flipper', produceerde deze module in samenwerking met SPONS:
- de didactiek achter het concept 'Flipping the Classroom',
- hoe je eigen instructie opneemt via screencasts met het gratis programma Screenbird,
- hoe je stap-voor-stap een 'geflipte' les via dit nieuwe concept maakt en geeft.
Uitproberen!
In de module 'Flipping the Classroom - de Basis' ontdek je de mogelijkheden van deze nieuwe manier van lesgeven. En SPONS Learning Company laat je graag zien hoe interessant en leerzaam deze module is geworden! Maak een account aan op www.spons.nl en voeg de licentiecode WC2863Z toe onder de tab 'Mijn Profiel'. Je krijgt dan t/m aanstaande vrijdag toegang tot deze module.
'Flipping the Classroom - de Basis' is vanaf vandaag dus beschikbaar voor alle scholen met een Schoollicentie. Heb je nog geen Schoollicentie? Kijk op www.spons.nl wat de kosten zijn.
TPACK-model
SPONS werkt volgens het TPACK-model. Dat gaat er vanuit dat nieuwe media alleen een meerwaarde in je les kunnen zijn als de docent zijn vakinhoud combineert met didaktiek en nieuwe media. In de modules ligt de focus bij de combinatie van didaktiek en techniek. De vakinhoud wordt door de docent zelf toegevoegd.
De instructie die een docent normaal klassikaal geeft wordt opgenomen en via internet gepubliceerd. En in de klas werken leerlingen onder begeleiding van de docent aan individuele- of groepsopdrachten.
SPONS Learning Company leert met de nieuwe module 'Flipping the Classroom - de Basis' docenten hoe ze hun lessen eenvoudug kunnen 'flippen'.
Jelmer Evers, docent Geschiedenis op UniC in Utrecht en ervaren 'Flipper', produceerde deze module in samenwerking met SPONS:
"Met Flipping the Classroom draai je de les om. Je laat leerlingen de instructie die je hebt opgenomen in hun eigen tijd bekijken. In de les maken leerlingen de opdrachten. Op deze manier ben je als docent nauw betrokken bij het leerproces van de leerlingen en kun je ze op maat bedienen. Leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en kunnen jouw instructie zo vaak bekijken als ze willen".In de module 'Flipping the Classroom - de Basis' ontdekken docenten:
- de didactiek achter het concept 'Flipping the Classroom',
- hoe je eigen instructie opneemt via screencasts met het gratis programma Screenbird,
- hoe je stap-voor-stap een 'geflipte' les via dit nieuwe concept maakt en geeft.
Uitproberen!
In de module 'Flipping the Classroom - de Basis' ontdek je de mogelijkheden van deze nieuwe manier van lesgeven. En SPONS Learning Company laat je graag zien hoe interessant en leerzaam deze module is geworden! Maak een account aan op www.spons.nl en voeg de licentiecode WC2863Z toe onder de tab 'Mijn Profiel'. Je krijgt dan t/m aanstaande vrijdag toegang tot deze module.
'Flipping the Classroom - de Basis' is vanaf vandaag dus beschikbaar voor alle scholen met een Schoollicentie. Heb je nog geen Schoollicentie? Kijk op www.spons.nl wat de kosten zijn.
TPACK-model
SPONS werkt volgens het TPACK-model. Dat gaat er vanuit dat nieuwe media alleen een meerwaarde in je les kunnen zijn als de docent zijn vakinhoud combineert met didaktiek en nieuwe media. In de modules ligt de focus bij de combinatie van didaktiek en techniek. De vakinhoud wordt door de docent zelf toegevoegd.
Labels:
Flipdeklas
16 mei 2012
Social Media in Nederland
Nederlanders zijn dol op sociale netwerken. Zo zijn we wereldwijd (verhoudingsgewijs) het meest actief op Twitter, omarmen we nieuwe initiatieven als Pinterest en was ons eigen Hyves lange tijd populairder dan Facebook.
Hoe ziet het social media landschap in Nederland er anno 2012 uit?
Bekijk het zelf in de infographic die Ruben Boerhof, eigenaar van mediabureau @YellowLemonTree, gemaakt heeft op basis van onderzoeksgegevens van o.a.
Marketingfacts, Newcom Research Social Media Onderzoek 2012, Hyves en Socialbakers.
Ere wie ere toekomt, dus ga voor die infographic naar de website van Yellow Lemon Tree!
Hoe ziet het social media landschap in Nederland er anno 2012 uit?
Bekijk het zelf in de infographic die Ruben Boerhof, eigenaar van mediabureau @YellowLemonTree, gemaakt heeft op basis van onderzoeksgegevens van o.a.
Marketingfacts, Newcom Research Social Media Onderzoek 2012, Hyves en Socialbakers.
Ere wie ere toekomt, dus ga voor die infographic naar de website van Yellow Lemon Tree!
Labels:
Social Media
15 mei 2012
Overzicht laatste berichten
Wat ik nu toch weer tegenkom: Wibbitz!
Je gaat naar de site, voert een RSS feed in, drukt op een knop en voor je het weet heb je een kort filmpje met een overzicht van je laatste berichten.
Als je wilt kun je fine-tunen door het formaat aan te passen of een ander muziekje te kiezen.
Zie hier het resultaat:
Je gaat naar de site, voert een RSS feed in, drukt op een knop en voor je het weet heb je een kort filmpje met een overzicht van je laatste berichten.
Als je wilt kun je fine-tunen door het formaat aan te passen of een ander muziekje te kiezen.
Zie hier het resultaat:
14 mei 2012
Verslag Verdiep! sessie: Stemmen in de les
Vrijdag 11 mei j.l. mocht ik weer een Verdiep! sessie verzorgen bij Kennisnet. De opkomst was matig deze keer, maar het enthousiasme onder de deelnemers was er niet minder om. Een vrijdagmiddag lijkt voor veel mensen toch een lastig moment te zijn?
Zoals je hiernaast ziet heb ik een groot aantal tools gedemonstreerd en de tijd genomen om met de meeste ervan ook even te werken.
Hier is een webversie van de presentatie die ik gebruikt heb. (De presentatie staat op Skydrive en bij controle zag ik dat animaties daar gewoon online in getoond worden!)
Het was leuk om van de deelnemers terug te horen welke gebruiksmogelijkheden en toepassingen zij zelf allemaal voor ogen hadden bij de verschillende tools die we getest hebben.
Hieronder laat ik via Knovio nog even in vogelvlucht zien wat we behandeld hebben:
Zoals je hiernaast ziet heb ik een groot aantal tools gedemonstreerd en de tijd genomen om met de meeste ervan ook even te werken.
Hier is een webversie van de presentatie die ik gebruikt heb. (De presentatie staat op Skydrive en bij controle zag ik dat animaties daar gewoon online in getoond worden!)
Het was leuk om van de deelnemers terug te horen welke gebruiksmogelijkheden en toepassingen zij zelf allemaal voor ogen hadden bij de verschillende tools die we getest hebben.
Hieronder laat ik via Knovio nog even in vogelvlucht zien wat we behandeld hebben:
Labels:
Verdiep
09 mei 2012
Dear teacher
Af en toe krijg ik mailtjes binnen die me een brede grijns op m'n gezicht doen trekken:-)
Dear teacher,
My apologies for all the e-mails, but I need some clarification on our homework assignments. I have encountered several problems while trying to create wordfiles. First of all, many of the articles on The Economist / BBC / New York Times (etc) are not much longer than one or two pages. This means that if I have to write down a minimum of twenty words I will have to read a large quantity of articles, as usually there are only one or two words which are completely new to me.
Secondly, the articles on the news pages I previously mentioned are purposely written to appeal to a large amount of readers, so the chance of finding new difficult words isn't very high. Finally, even if certain words or phrases are new to me they can easily be understood from the context of the articles. I have yet to find an article which is intellectually challenging.
Dear teacher,
My apologies for all the e-mails, but I need some clarification on our homework assignments. I have encountered several problems while trying to create wordfiles. First of all, many of the articles on The Economist / BBC / New York Times (etc) are not much longer than one or two pages. This means that if I have to write down a minimum of twenty words I will have to read a large quantity of articles, as usually there are only one or two words which are completely new to me.
Secondly, the articles on the news pages I previously mentioned are purposely written to appeal to a large amount of readers, so the chance of finding new difficult words isn't very high. Finally, even if certain words or phrases are new to me they can easily be understood from the context of the articles. I have yet to find an article which is intellectually challenging.
Labels:
humor,
persoonlijk
08 mei 2012
En, heb je nog iets nieuws gezien?
Een vraag die ik vaak aan het eind van een dag krijg voorgelegd is: "En, heb je nog iets nieuws gezien?"
Meestal ben ik dan al snel geneigd om te zeggen:
Mwah... niet echt!"
En dat dan vooral omdat ik (voor mijn gevoel) niet op zoek ben naar steeds iets nieuws. Ik ben tenslotte geen trendwatcher. Ik heb veel liever dat we nu eens gewoon aan het werk gaan met de dingen die er al zijn!
Maar zo'n vraag triggert me wel. Was SamSam2012 echt niet anders dan de vorige afleveringen?
En dan realiseer ik me dat er ongemerkt wel degelijk van alles verandert!
Meestal ben ik dan al snel geneigd om te zeggen:
Mwah... niet echt!"
En dat dan vooral omdat ik (voor mijn gevoel) niet op zoek ben naar steeds iets nieuws. Ik ben tenslotte geen trendwatcher. Ik heb veel liever dat we nu eens gewoon aan het werk gaan met de dingen die er al zijn!
Maar zo'n vraag triggert me wel. Was SamSam2012 echt niet anders dan de vorige afleveringen?
En dan realiseer ik me dat er ongemerkt wel degelijk van alles verandert!
Labels:
Microsoft
Hoezo Bring Your Own Device?
Vandaag was ik op SamSam 2012, de jaarlijkse conferentie over Technologie & Onderwijs, georganiseerd door Microsoft en partners. Een leuk event in de prettige setting van 1931 in 's-Hertogenbosch.
Hoogtepunt voor mij was de presentatie die gegeven werd door Fred van Vliet, voorzitter van het College van Bestuur van het Grafisch Lyceum Rotterdam. Hij is al dertig jaar werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en heeft de school zich zien ontwikkelen tot hét instituut op het gebied van Media en Communicatie opleidingen op mbo niveau. Een ontwikkeling die grotendeels gelijk op is gegaan met de vooruitstrevende ideeën op het gebied van ICT. Een aanpak die duidelijk verschilt met die van vele andere scholen in Nederland. Dit laat zich het best omschrijven met de visie dat bestaande technieken niet goed genoeg zijn voor het Grafisch Lyceum Rotterdam. Fred van Vliet gelooft stellig in deze aanpak en heeft om die reden dan o.a. ICT in zijn portefeuille.
Hij deed een boekje open over de manier waarop hij aankijkt tegen het onderwijs en hoe je dat het beste, het meest efficiënt, het meest effectief, maar ook het leukst kunt organiseren.
Één uitspraak in het bijzonder bleef bij mij hangen:
Hoogtepunt voor mij was de presentatie die gegeven werd door Fred van Vliet, voorzitter van het College van Bestuur van het Grafisch Lyceum Rotterdam. Hij is al dertig jaar werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en heeft de school zich zien ontwikkelen tot hét instituut op het gebied van Media en Communicatie opleidingen op mbo niveau. Een ontwikkeling die grotendeels gelijk op is gegaan met de vooruitstrevende ideeën op het gebied van ICT. Een aanpak die duidelijk verschilt met die van vele andere scholen in Nederland. Dit laat zich het best omschrijven met de visie dat bestaande technieken niet goed genoeg zijn voor het Grafisch Lyceum Rotterdam. Fred van Vliet gelooft stellig in deze aanpak en heeft om die reden dan o.a. ICT in zijn portefeuille.
Hij deed een boekje open over de manier waarop hij aankijkt tegen het onderwijs en hoe je dat het beste, het meest efficiënt, het meest effectief, maar ook het leukst kunt organiseren.
Één uitspraak in het bijzonder bleef bij mij hangen:
Fred van Vliet: "De voorzieningen bij ons op GLR zijn zo goed dat een student niet eens met zijn eigen spullen wíl werken". #samsam12
— Willem Karssenberg™ (@trendmatcher) mei 8, 2012
Labels:
BYOD
04 mei 2012
Vrijheid geef je door!
Dit jaar deden meer dan 2500 jongeren mee met Clips voor Vrijheid animatieworkshops van Stichting HOLY. Hun clips vormen een inspirerende collectie waarin zij hun mening over vrijheid uiten. Hieruit zijn 10 genomineerden gekozen en drie winnende clips. Alle clips zijn gebundeld op de speciale Clips voor Vrijheid website: www.clipsvoorvrijheid.nl/wedstrijd5mei.
Het thema van de bevrijdingsdag is dit jaar 'Vrijheid geef je door!' en dit is precies wat deze jongeren doen met hun clips. Alle 10 animatieclips worden dit jaar op grote schermen getoond op verschillende bevrijdingsfestivals door het hele land. De clips kun je ook op Youtube bekijken.
Het thema van de bevrijdingsdag is dit jaar 'Vrijheid geef je door!' en dit is precies wat deze jongeren doen met hun clips. Alle 10 animatieclips worden dit jaar op grote schermen getoond op verschillende bevrijdingsfestivals door het hele land. De clips kun je ook op Youtube bekijken.
Labels:
Inspiratie
Zo kun je ook een schoolplan schrijven!
Via de Facebook pagina van Social Media Wijs kwam ik terecht bij een wel heel bijzonder filmpje. Het heeft als titel Schoolplan 2012-2016 Connect College met als extra informatie:
Even dwalend over de site is het wel leuk te zien hoe ze bezig zijn met Twitter, Studyflow en It's Learning!
"Een visie op leren in een veranderende wereld. Dit filmpje vat onze ambitie en opdracht samen om het leren op onze school te vernieuwen, zodat onze leerlingen optimaal voorbereid worden voor de toekomst."Ik had nog nooit van het Connect College in Echt gehoord, maar in vier minuten tijd krijg je zo gelijk een beeld van een school. Het vreemde is wel dat ik het filmpje niet terugvind op hun website of via hun Twitteraccount.
Even dwalend over de site is het wel leuk te zien hoe ze bezig zijn met Twitter, Studyflow en It's Learning!
03 mei 2012
Feedback via Mentimeter
Wil je wat meer interactie met je gehoor dan kan Mentimeter daar een heel mooie tool voor zijn. Via de website kan je, zonder registratie, een vraag opgeven en een aantal mogelijke antwoorden. Daarmee ben je binnen een halve minuut klaar. Je krijgt een url en bijbehorende code die je je publiek kunt voorschotelen en vervolgens kunnen zij jouw vraag beantwoorden. Daarbij kunnen alle mogelijke devices gebruikt worden. De resultaten die binnenkomen zijn live te zien op de resultatenpagina.
Wil je dit allemaal binnen een Powerpointpresentatie doen? Dat kan! Gebruik daarvoor de LiveWeb plugin waarmee je dynamische webpagina's kunt opnemen in je presentatie. Helaas is dit in een Prezi (nog) niet mogelijk.
Bij het aanmaken van je vraag kun je kiezen uit twee templates en je krijgt de mogelijkheid om de resultaten te wissen of de vraag te sluiten. Tenslotte verschillende url's en een embedcode. O ja, dat kost allemaal niks, nada. Mentimeter is gratis!
Hieronder kun je de tool zelf uitproberen. Stemmen doe je via deze link.
Wil je dit allemaal binnen een Powerpointpresentatie doen? Dat kan! Gebruik daarvoor de LiveWeb plugin waarmee je dynamische webpagina's kunt opnemen in je presentatie. Helaas is dit in een Prezi (nog) niet mogelijk.
Bij het aanmaken van je vraag kun je kiezen uit twee templates en je krijgt de mogelijkheid om de resultaten te wissen of de vraag te sluiten. Tenslotte verschillende url's en een embedcode. O ja, dat kost allemaal niks, nada. Mentimeter is gratis!
Hieronder kun je de tool zelf uitproberen. Stemmen doe je via deze link.
01 mei 2012
Flip this lesson!
Naast de gewone TED "Ideas worth spreading" is er nu ook een TED-Ed "Lessons Worth Sharing" website! Je vindt daar een steeds groeiend aantal lessen, gebaseerd op Youtube filmpjes.
Het mooie is echter dat je zelf ook een filmpje kunt flippen en er heel eenvoudig een les van kunt maken die je optuigt met extra informatie, vragen en (later ook) een quiz.
Het werkt uiterst simpel. Als je goed voor ogen hebt wat je wilt maak je een dergelijke les binnen 5 minuten aan, ervan uitgaande dat je het filmpje al bij Youtube hebt staan.
De website is nog in ontwikkeling en wordt zeker nog verder uitgewerkt. Wat ik nu bijvoorbeeld nog mis is de mogelijkheid om reacties achter te laten bij een les, maar ik ben ervan overtuigd dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dit soort functionaliteit is toegevoegd. Zo is het straks mogelijk via statistieken bij te houden wie je lessen gevolgd heeft en hoe deze de quiz heeft gemaakt. Wat je nodig hebt is een account, maar registratie is gratis en gaat snel.
"Practice what you preach" zeg ik altijd, dus heb ik eerst even een video geflipt in een les voordat ik aan dit bericht begon en zoals gezegd was ik daar binnen vijf minuten mee klaar. Dat betekent dat je nu eigenlijk geen enkel excuus meer hebt om deze mogelijkheid niet op z'n minst uit te proberen en je leerlingen een keer voor te schotelen! Kijk hoe ze reageren en vraag hen of ze lesstof vaker op zo'n manier aangeboden zouden willen krijgen!
Bekijk mijn eerste geflipte les.
Het mooie is echter dat je zelf ook een filmpje kunt flippen en er heel eenvoudig een les van kunt maken die je optuigt met extra informatie, vragen en (later ook) een quiz.
Het werkt uiterst simpel. Als je goed voor ogen hebt wat je wilt maak je een dergelijke les binnen 5 minuten aan, ervan uitgaande dat je het filmpje al bij Youtube hebt staan.
De website is nog in ontwikkeling en wordt zeker nog verder uitgewerkt. Wat ik nu bijvoorbeeld nog mis is de mogelijkheid om reacties achter te laten bij een les, maar ik ben ervan overtuigd dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dit soort functionaliteit is toegevoegd. Zo is het straks mogelijk via statistieken bij te houden wie je lessen gevolgd heeft en hoe deze de quiz heeft gemaakt. Wat je nodig hebt is een account, maar registratie is gratis en gaat snel.
"Practice what you preach" zeg ik altijd, dus heb ik eerst even een video geflipt in een les voordat ik aan dit bericht begon en zoals gezegd was ik daar binnen vijf minuten mee klaar. Dat betekent dat je nu eigenlijk geen enkel excuus meer hebt om deze mogelijkheid niet op z'n minst uit te proberen en je leerlingen een keer voor te schotelen! Kijk hoe ze reageren en vraag hen of ze lesstof vaker op zo'n manier aangeboden zouden willen krijgen!
Bekijk mijn eerste geflipte les.
Abonneren op:
Posts (Atom)