Het is een prachtig programma, geschreven door Frank Leenaars, promovendus aan de Universiteit van Twente. Hij heeft dit speciaal ontworpen voor gebruik op tablets, maar het werkt ook op een gewone computer, en hoe!
Je trekt een cirkel en dat wordt gelijk een tandwiel. Tandwielen kun je tegen elkaar aan plaatsen en onderling verbinden door middel van een riem (of is het een ketting?). Dan kun je een van de tandwielen een richting geven waarin deze moet draaien en het hele zaakje komt in beweging. Daar kun je natuurlijk heel mooi allerlei vragen aan verbinden of kinderen zelf laten ontdekken waarom het ene wiel sneller draait dan het andere en welke kant op! Het resultaat kun je via een unieke url beschikbaar maken.
Frank Leenaars heeft alle code beschikbaar gesteld op Github, maar dus ook op een website met een zeer toepasselijke domeinnaam: www.gearsket.ch
Please find here the summary of Frank Leenaars’ thesis “Drawing gears and chains of reasoning”
Bekijk de screencast om te zien hoe het werkt:
Weet je dat ik het zelf ook nog leuk vind om hier even mee te spelen? Wat moet dat leuk en leerzaam zijn voor kinderen!
Erg leuk om toets opgaven mee te maken (capture via knipprogramma windows) zodat richting bepaald moet worden van een bv genummerd wiel.
BeantwoordenVerwijderenVoor leerlingen die meer willen is dit nog een alternatief http://youtu.be/optxBRNUWGA de links naar extra spelletjes via Freudenthal Instituut staan onder de videoles.
Gr Corné