Daarna hebben we een oproep geplaatst om een formulier in te vullen en voorbeelden uit de praktijk aan te dragen. Inmiddels hebben we 85 reacties binnen, waarbij de meeste invullers ook een concreet voorbeeld hebben aangedragen. De tussenstand publiceren we via een overzicht en ondertussen zijn we bezig om de nieuwe uitgave te vullen en vorm te geven. Dat doen we deze keer in een gedeelde GoogleDrive map. Daar kunnen we samen sleutelen aan de presentatie die later op Slideshare kan komen en waar we een PDF van kunnen maken. Alles uiteraard met werkende links en mooi vormgegeven. Zo leuk om te doen!
De smartphone kun je op talloze manieren gebruiken in (en buiten) de les. In navolging van de uitgaven 'Social media Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs' verzamelen Ashwin Brouwer en ik nu praktijkvoorbeelden van smartphone gebruik tijdens de les.
De voorbeelden gaan we weer bundelen om docenten op weg te helpen en te inspireren.
Help mee en stuur jouw praktijkvoorbeeld in voor 6 mei:
Gebruik daarvoor dit formulier.
Praktijkvoorbeelden
Beschrijf in het kort hoe een bepaalde toepassing door jouw leerlingen gebruikt wordt. We zijn op zoek naar echte ervaringen, dus geen voorbeeld van mogelijk gebruik. Wil je meer voorbeelden aanleveren? Gebruik het formulier dan nog een keer!
De ingezonden voorbeelden gebruiken we weer voor een uitgave, speciaal gericht op de inzet van smartphones voor de les!
De zomervakantie zat er even tussen, maar nu is het boekje ook als hardcopy te bestellen. Vanmiddag heb ik dozen vol opgehaald en ik moet zeggen: Het ziet er prachtig uit! Fijn dat Kennisnet bereid was om ze te laten drukken.
Hieronder kun je lezen hoe je in het bezit kunt komen van een exemplaar.
Het boekje is natuurlijk ook online te bekijken en te downloaden vanaf Slideshare.
46 inzendingen van 42 verschillende PO, VO, MBO en HO docenten uit het hele land! Die hebben Ashwin Brouwer en ik de afgelopen tijd verzameld en je kunt ze nu allemaal bekijken in versie 2 0 van:
social media Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs
Alle voorbeelden komen uit de echte praktijk en hebben zich dus in de klas bewezen! Laat je inspireren en ontdek de vele mogelijkheden om jouw onderwijs nog leuker en leerzamer te maken!
Deze keer hebben we Kennisnet bereid gevonden om een aantal boekjes te drukken. Zodra ze gedrukt zijn kun je een persoonlijk exemplaar bestellen via de website: socialmediainhetmbo.nl
Maar nu al is het boekje online te bekijken en te downloaden vanaf Slideshare. De links die in het boekje staan zijn ook aanklikbaar!
Twitter ondersteunt sinds gisteren ook animated gif's, maar maakt daar MP4 bestanden van. Die bestanden hebben natuurlijk een eigen url en dat betekent dat je ze ook weer elders kunt hergebruiken!
Met behulp van de HTML <video> tag is het mogelijk om zo'n animated filmpje te embedden op je website of blog. Daarbij kun je verschillende paramaters meegeven, zoals Loop zodat het filmpje blijft afspelen. Autoplay zorgt ervoor dat het filmpje gelijk gaat afspelen en Controls regelt de aanwezigheid van de afspeelknop. Verder kun je met Poster nog een plaatje laden dat getoond wordt voordat het filmpje wordt afgespeeld.
Hier links dus dezelfde animatie die dan vanzelf start en zonder afspeelknop.
Gelukkig starten de filmpjes op Twitter niet automatisch, want dan zou het een gigantische kermis worden!
De grap is wel dat je nu dus Twitter kunt gebruiken om een animated gif om te zetten in een MP4 bestandje.
Als voorbeeld een animatie van Praktijkvoorbeelden versie 2 dat Ashwin en ik vanavond zullen presenteren!
Op 19 juni verschijnt versie 2 van het boekje social media Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs. Ashwin en ik zijn nog druk bezig met de laatste details, maar we kunnen nu wel alvast vertellen wie de auteurs zijn van de prachtige nieuwe voorbeelden die we verzameld hebben. In totaal hebben we er nu 44 uit PO, VO, MBO en HO!
Het boekje heeft hetzelfde karakter en handzame formaat gehouden, maar is nu veel dikker geworden!
Misschien ontdek je in deze lijst wel de naam van een collega. Nodig die dan eens uit en vraag naar zijn/haar ervaringen met het gebruik van social media in de les. Waarschijnlijk komen er dan nog veel meer goede ideeën!
Helaas hebben we nog geen sponsor gevonden voor een gedrukte versie, maar we zorgen ervoor dat het boekje digitaal beschikbaar komt en zo makkelijk te raadplegen is. Natuurlijk kun je vanaf 19 juni ook je eigen exemplaar downloaden! Ook kunnen we vertellen dat we doorgaan en in het najaar versie 3 willen uitbrengen, dus mis je nog een tool, laat het ons dan weten en doe mee!
Op 19 juni a.s. presenteren Ashwin Brouwer en ik (de digitale) versie 2.0 van het boekje: "social media Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs!" We hebben weer fantastische nieuwe voorbeelden van docenten uit het hele land gekregen waar je veel nieuwe inspiratie uit kunt halen!
Maar het boekje is nog niet af... De kleur van de cover moet nog bepaald worden en dat mogen de Facebook fans van Social media in het mbo doen! Geef in een reactie op het bericht je stem voor de blauwe, roze of gele cover!
Stemmen kan tot dinsdag 10 juni 10:00 uur.
Na het succes van het eerste boekje vol met praktijkvoorbeelden van social media gebruik in het onderwijs zijn Ashwin Brouwer en ik nu weer actief op zoek naar nieuwe ervaringen!
We hebben namelijk besloten om nog vòòr de zomervakantie een tweede oplage uit te brengen met de al bestaande voorbeelden, aangevuld met een aantal nieuwe. Na het uitkomen van het eerste boekje zijn er regelmatig inzendingen binnen blijven komen, maar we hebben plek voor nog meer!
Stuur jouw praktijkvoorbeeld dus op vòòr 1 juni via dit formulier en wie weet sta ook jij straks in het boekje versie 2.0, dat nog voor de zomervakantie in digitale vorm verschijnt!
Op verplichte scholingsdagen zitten ze meestal op de achterste rij, met de armen over elkaar en in een duidelijk afwachtende houding: de hakzanders. Op het gezicht een uitdrukking van: Het is dat ik hier zijn moet, maar anders…
Ik zie het altijd als een mooie uitdaging om juist hen aan het praten te krijgen en ze te laten vertellen over hun ervaringen in de klas. Want vaak is dat een perfect opstapje naar een praktijkvoorbeeld waarbij juist de inzet van social media die les anders had kunnen laten verlopen. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat alle docenten nu al hun lessen maar moeten gaan volhangen met de nieuwste tooltjes als Kahoot, Socrative, Mentimeter en ga zo maar door.
Afwisseling maakt lessen aantrekkelijker
De kracht van een goede les zit hem juist in de afwisseling! Door de ene keer bewust een smartphone te laten gebruiken kun je het volgende moment vragen om “alle kleppen dicht” te doen en de mobieltjes op te bergen. De ervaring leert dat wanneer docenten eenmaal ervaren hebben hoe spontaan en anders leerlingen reageren op het moment dat ze bijvoorbeeld digitaal hun stem mogen uitbrengen, ze alleen maar meer mogelijkheden gaan zien om dergelijke tools op een leuke en verantwoorde manier in te zetten.
“Meneer, gaan we dit de volgende keer weer zo doen?”
Het zijn dit soort reacties die het lesgeven weer tot een feest maken!
Dat is een boekje vol met inspirerende voorbeelden van social media gebruik uit alle lagen van het onderwijs, verzameld en samengesteld door Ashwin Brouwer en mijzelf. Docenten uit het hele land hebben de afgelopen maanden hun ervaringen ingestuurd*) en een selectie daarvan kun je nu teruglezen in dit boekje! Alle voorbeelden komen uit de echte praktijk en hebben zich dus in de klas bewezen!
Het boekje kun je online bekijken of downloaden, maar je kunt ook een exemplaar gratis (excl. verzendkosten) aanvragen!
"Voor de toetsen ECDL (computerles) hebben de leerlingen een aantal bestanden nodig. Voorheen kopieerden we die naar usb-stickjes en deelden die dan uit. Later stuurde ik de bestandjes toe via een lijst met e-mailadressen. Maar nu gebruik ik Dropbox. Per klas kan ik een mapje aanmaken, daar de benodigde bestandjes inzetten en de map delen met de leerlingen door het linkje op het bord (of in de toets) te schrijven. Ik maak dan gebruik van www.bit.ly om de link te verkorten en een handige naam te geven. Dit kan natuurlijk ook voor lessen gebruikt worden!"
Aangeleverd door Petra Spithorst, werkzaam bij een MBO instelling.
Heb je zelf nog geen Dropbox account? Gebruik dan deze link!
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.
"Soms wil je voorkennis testen: stel een vraag aan het begin van de les d.m.v. Mentimeter. Soms zie je halverwege een college dat leerlingen minder aandacht hebben: stel een vraag via Mentimeter. Natuurlijk wil je aan het einde peilen wat men van je les vond of je wilt een inhoudelijke vraag stellen, een discussie op gang brengen: stel een of meerdere vragen via Mentimeter. Je kunt een vraag ook inbedden in je PowerPoint of digibordpresentatie. Vragen zijn opnieuw te gebruiken door de uitslag van de stemming te verwijderen. Laptops en telefoons worden effectief ingezet!"
Aangeleverd door Rita de Vries, werkzaam op het Noorderpoort.
Mentimeter maakt het mogelijk om smartphones tijdens de les op uiterst eenvoudige wijze in te zetten als stemkastjes. Klik hier voor meer uitleg over Mentimeter. Kijk ook bij ICT-Idee.
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.
"Bij de lessen ECDL op niveau 2 had ik een kiene leerling, die door zijn achtergrond toch moeite had met de lesstof. Zijn moedertaal was Portugees en hij beheerste het Nederlands onvoldoende om de termen die in de lessen Excel gebruikt werden te begrijpen. Een kleine zoekactie op YouTube leverde al snel Excel-lessen in het Portugees op. Kon hij zich weer 'gewoon' concentreren op de vakinhoud en heeft de toets met een 7 afgerond."
Aangeleverd door Petra Spithorst, werkzaam bij een MBO instelling.
Op ICT-idee staan nog veel meer voorbeelden van wat je met YouTube kunt doen in de les.
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.
"In de ICT/ECDL-lessen hebben de 1e jaars MBO gebruik gemaakt van Pinterest om handige tips, tutorials en instructiefilmpjes over online tools en over de Office-programma's te verzamelen. Groot was hun verrassing dat ze dit mochten delen, repinnen, waardoor de verzameling snel groter werd. 'Spieken' werd ineens samenwerken!"
Aangeleverd door Petra Spithorst, werkzaam bij een MBO instelling.
Pinterest is een vrij jong sociaal medium dat helemaal om foto’s draait. Daardoor verschilt het erg van grote sociale media als Twitter en Facebook, dat veel meer op tekst gebaseerd is.
Bij de HCC staat een uitgebreide handleiding over het werken met Pinterest.
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.
"Met Educaplay kun je eenvoudig en snel kleine games maken die je in kunt zetten in de les. In dit voorbeeld ontdekken studenten zelf vormen van het Nieuwe Pesten door binnen zes minuten woorden, definities en voorbeelden aan elkaar te koppelen. Studenten ontdekken zo nieuwe begrippen. De student begint met 100 punten en verliest per fout antwoord 10 punten. Bij nul punten is het game over.
Uiteraard is dit voorbeeld makkelijk om te zetten naar andere onderwerpen/vakken.
Het voordeel van deze aanpak is dat er geen instructie door de docent gegeven hoeft te worden. Door de scores na de game te vergelijken en via een onderwijsleergesprek in te gaan op de woorden, definities en voorbeelden kan een en ander beklijven."
Aangeleverd door Patrick Koning, werkzaam bij het Koning Willem 1 College in 's-Hertogenbosch.
Bezoek ook het weblog van Patrick: Leren Ontrafeld.
Educaplay is dus een tool waarmee verschillende soorten educatieve oefeningen gemaakt kunnen worden. Kijk voor meer uitleg bij ICT-idee.
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo en ook hier bij voorbeelden.
"Twitter is bij mij in de klas (@StartblokGroep7) niet meer weg te denken. Ik gebruik Twitter als communicatiemiddel naar kinderen, ouders en belangstellende. Maar daarnaast is Twitter in mijn klas ook een educatief middel, leerlingen leren namelijk omgaan met sociale media en door het op een goede manier te gebruiken leren ze vaardigheden die ze nodig hebben om informatie op internet op te zoeken en te filteren. Twitter werkt omdat het een eigentijds medium is dat staat in de leefwereld van de leerlingen. Ze leren, communiceren, ontdekken en gebruiken op een eigentijdse motiverende manier."
Bekijk ook deze video die Leraar24 maakte bij Meester Koen over Twitter in de klas!
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo
"Na afloop van de ouderavond, vroeg ik de ouders van mijn slb leerlingen om een cijfer te geven voor de zinvolheid van de avond. Helaas had een aantal ouders geen telefoon, of in ieder geval niet bij zich."
Aangeleverd door Petra Holstein, werkzaam bij Drenthe College.
Mentimeter maakt het mogelijk om smartphones tijdens de les op uiterst eenvoudige wijze in te zetten als stemkastjes. Klik hier voor meer uitleg.
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo
"Afgelopen jaar heb ik als docent Nederlands op verschillende manieren geëxperimenteerd met de inzet van sociale media in mijn lessen. Om te beginnen heb ik voor mijn klassen in havo 5 besloten groepen gemaakt. Alle leerlingen hebben zichzelf aan de groep toegevoegd. Binnen deze groep heb ik een poëzieproject opgezet. Doel van de opdracht was leerlingen op een activerende manier aan het werk te krijgen met poezie. Ze hebben een bloemlezing aangelegd met gedichten die de leerlingen aanspraken. Daarnaast mochten ze met een groepje van vier leerlingen een gedicht verfilmen of er een animatie van maken met een van de vele beschikbare online tools daarvoor. De leerlingen moesten hun filmpje vervolgens delen in de facebookgroep en elkaar van feedback voorzien. Zo heb ik een heel aantal prachtige verfilmde gedichten binnen gekregen. Echt prachtig. Zie ook het filmpje en de bijbehorende instructie."
"Leerlingen MBO Helpende Zorg en Welzijn die met Socrative Space Race bloedfanatiek worden en zonder dat ze het in de gaten hebben al hun kennis toetsen vlak voor de officiele toets."
Aangeleverd door: Brigit, werkzaam bij een ROC
Socrative is een online tool die door docenten gebruikt kan worden om leerlingen tijdens de les antwoord te laten geven op één of meer meerkeuzevragen, goed/fout-vragen, open vragen en/of stellingen. Lees verder bij ICT-idee
Heb jij een ervaring die je graag wilt delen? Help dan mee aan deze inspirerende verzameling van voorbeelden en dien er óók een in! Wil je meer voorbeelden bekijken? Laat je inspireren en kijk op: facebook.com/socialmediainhetmbo